KunstPakt Lezing Slavernijverleden en cultuuronderwijs

31 mei 2023, 15:00-18:00 uur

Op 31 mei 2023 verwelkomen wij gastspreker Peggy Brandon, directeur van MOCCA en Kwartiermaker van het Nationaal Slavernijmuseum, voor de KunstPakt Lezing 'Slavernijverleden en cultuuronderwijs'. 

Cultuuronderwijs speelt een cruciale rol in een stad met zo veel nationaliteiten en verhalen. Kunst en cultuur nodigt ons uit om te reflecteren op wat er speelt in de wereld en kan ons handvaten geven om complexe onderwerpen te onderzoeken. Op Keti Koti, 1 juli 2023, start het Herdenkingsjaar Slavernijverleden, omdat het dan 150 jaar geleden is dat slavernij overal in het toenmalige koninkrijk werd afgeschaft. Een jaar lang worden allerlei activiteiten georganiseerd en behandelen scholen en culturele instellingen het slavernijverleden. 

 

Programma

Het programma vindt plaats in het Bibliotheektheater, Hoogstraat 110, 3011 PV Rotterdam. 

14:30 - 15:00 Inloop 
 
15:00 - 15:50 Lezing Peggy Brandon 
 
15:50 - 16:00 Pauze 
 
16:00 - 16:10 Voorstelling Schijn: hiphop danstheater over de koloniale geschiedenis van Nederland 
 
16:10 - 17:00 In gesprek over projecten over het slavernijverleden in het Rotterdamse cultuuronderwijs onder leiding van moderator Shantie Singh. Met Peggy Brandon, Jasmin Deekman en Meis Köster van SERIÓÓS en Zadkine studenten Alissety Hirschfeld en Larisa Manzueta Ramirez van het project Freedom 
 
17:00 - 18:00 Borrel en mogelijkheid voor ontmoeting in de foyer 

Lezing slavernijverleden en cultuuronderwijs

Tijdens de KunstPakt Lezing op 31 mei bekijken we waarom de link tussen slavernijverleden, onderwijs en cultuur zo belangrijk is. Gastspreker Peggy Brandon kan als geen ander de brug slaan tussen slavernijverleden en cultuuronderwijs, als directeur van MOCCA, het Amsterdamse Expertisecentrum Cultuureducatie, en als Kwartiermaker van het Nationaal Slavernijmuseum. Vanuit die rol onderzoekt Peggy Brandon hoe een museum over het slavernijverleden eruit moet komen te zien. Dit doet ze door veel kennis en meningen van betrokkenen op te halen, o.a. door participatiebijeenkomsten en een bezoek aan alle Antilliaanse eilanden en Suriname.

Peggy Brandon zal tijdens de lezing ruimte bieden voor vragen van en aan het publiek. 

 

In gesprek over Rotterdamse projecten over slavernijverleden in het cultuuronderwijs 

Na een korte pauze speelt SERIÓÓS een fragment van de schoolvoorstelling Schijn (Maas theater en dans), hiphop danstheater over de koloniale geschiedenis van Nederland.  

Daarna gaat moderator Shantie Singh in gesprek met Jasmin Deekman en Meis Köster (SERIÓÓS) over de totstandkoming van deze voorstelling en hoe het is om Schijn te spelen voor Rotterdamse leerlingen in het VO. Aansluitend komen Zadkine studenten Alissety Hirschfeld en Larisa Manzueta Ramirez aan het woord over hun deelname aan het project Freedom. Ook tijdens dit programmaonderdeel is er ruimte voor vragen uit het publiek.  

In de foyer faciliteren we de ontmoeting en praten we onder het genot van een borrel door over de verschillende Rotterdamse projecten in het Herdenkingsjaar.   

Over Peggy Brandon 

Lezing van Peggy BrandonPeggy Brandon is in 1960 geboren in Suriname en kwam op jonge leeftijd naar Nederland. Ze studeerde Japanse Taal en Cultuur aan de Universiteit van leiden. Na een loopbaan in pr, reclame en sponsoring was ze betrokken bij de realisatie van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden en bouwde ze in opdracht van de Japanse en Nederlandse overheid het SieboldHuis, een nieuw Japans museum. 

In 2005 werd Peggy Brandon directeur van Mocca, een innovatief kenniscentrum voor cultuuronderwijs in Amsterdam. Peggy Brandon is de voorzitter van de Raad van Toezicht bij stichting Musea Bekennen Kleur en voorzitter van de bis-commissie Jeugdpodiumkunsten van de Raad voor Cultuur. In september 2022 werd ze aangesteld als museaal kwartiermaker van het Nationaal Slavernijmuseum. 

Brandon zegt in een interview met het Parool: “Het gaat niet over schuld. Het is geschiedenis. Het museum zal gaan over menselijke veerkracht en over de vraag waarom we met elkaar dit land hebben.” Ze streeft ernaar om het museum een open en laagdrempelige plek te maken door niet te praten over schuld en daders: “Het is een verhaal van elke Nederlander”.

In de Cultuurkrant van maart 2023 verscheen een interview met Peggy Brandon over inclusief cultuuronderwijs en het Nationaal Slavernijmuseum. ‘De wereld om je heen is niet wit of zwart, maar heeft honderden schakeringen.’

Over Shantie Singh  

Shantie is schrijfster, presentatrice, theatermaakster, columnist, storytelling fashionista en creatieve bestuurskundige, ofwel ‘glambtenaar’. In 2015 verscheen haar debuutroman Vervoering (genomineerd voor de Inktaap 2016). In 2020 verscheen haar tweede roman De Kier.

Eerder schreef zij korte verhalen, opiniestukken en columns voor De Volkskrant, Trouw, Algemeen Dagblad, Tirade, Armada en Vers Beton. Thema’s zoals identiteit, diversiteit, vrouwenrechten- en emancipatie staan centraal in haar werk.  

Het verhaal over haar Surinaams-Hindostaanse familiegeschiedenis staat in april centraal in het programma 'Verhalen van de stad' van de Bibliotheek Rotterdam. 

 

Over Schijn 

Weet jij wie je voorouders zijn? Herdenk jij of vier jij je verleden? Of stop je het liever weg? Met hiphop danstheater laat Maas theater en dans jou je licht schijnen op het koloniale verleden van Nederland. In 2023 is het 160 jaar geleden dat Nederland de slavernij wettelijk afschafte in Suriname en Caribisch Nederland. Tien jaar later stopten ook de verplichte arbeidsjaren. Wat weten we hier eigenlijk over? En hoe gaan we er nu mee om? 

Rappend en bouncend op de beat stuiteren Jasmin en Meis door de klas. Dit is geen geschiedenisles over vroeger. Dit gaat over nu, over jou, en over hoe onze levens nog steeds worden gevormd door ons verleden. Bloedserieuze onderwerpen gaan we niet uit de weg, maar samen lachen ook niet. 

Schijn wordt gespeeld in klaslokalen op middelbare scholen.  

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.