GAME DESIGN ANIMATIE.jpg

Medialab a la Carte

Ontwerp je eigen game of animatie
Volgeboekt
Doelgroep
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Locatie
Workshop op locatie Digital Playground
Periode
Workshop 01-09-2025 t/m 19-07-2026
Duur
120 minuten Workshop
Leerdoelen
Leerlingen werken aan hun creatieve expressie Leerlingen versterken hun technische vaardigheden Leerlingen werken aan soft skills als samenwerking, communicatie en creatief denken Leerlingen leren over storystelling
Contactpersoon bij KCR

Game Design of Animatie; in Medialab a la Carte hebben we ons aanbod aan media workshops gebundeld zodat je kunt kiezen welke workshop het beste aansluit bij jouw leerlingen. 


GAME DESIGN (2D)

Het ontwerpen van je eigen game is een spannende uitdaging die de creativiteit van leerlingen stimuleert. In de 2D Game Design workshop krijgen leerlingen de kans om deze uitdaging aan te gaan. Met behulp van het educatieplatform Scratch worden ze ingeleid in de wereld van gameontwerp, waarbij ze leren hoe ze hun ideeën kunnen omzetten in een speelbare ervaring. Deze workshop biedt een aanpasbaar leertraject, geschikt voor de diverse niveaus van deelnemers.
 

De workshop begint met een introductie door de docent, waarin de essentie van game design wordt uitgelegd. De leerlingen worden vertrouwd gemaakt met de verschillende aspecten van het ontwikkelen van een computerspel aan de hand van praktische voorbeelden. Daarnaast krijgen ze een gedetailleerde uitleg over het gebruik van het educatieplatform Scratch en hoe ze hiermee de technische aspecten van een game kunnen realiseren.

 

Scratch bevordert logisch denken en probleemoplossende vaardigheden; creatief onderwijzen en leren; zelfexpressie en samenwerking; en gelijkheid in informatica.

 

Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag om hun eigen game te ontwerpen. Hierbij leren ze denken als echte ontwerpers en nemen ze de leiding over de vormgeving, personages en verhaallijn van hun spel. Het belang van storytelling wordt benadrukt, waarbij diverse elementen worden ingezet om een meeslepend verhaal te creëren.
 

Naast het ontwerpaspect krijgen de leerlingen ook inzicht in het begrip interactiviteit en hoe dit de spelervaring beïnvloedt. Het maken van doordachte keuzes als ontwerper draagt bij aan de uitdagende en meeslepende aard van het spel. De workshop sluit af met een moment voor deelnemers om hun ervaringen te delen en elkaars games uit te proberen, waardoor een waardevolle uitwisseling van ideeën en feedback plaatsvindt.

 

Ter afsluiting worden nog enkele tips gegeven om de leerlingen verder te inspireren en aan te moedigen in hun gameontwerpavontuur.

 

De introductie, het maken van de game en het coderen tijdens de workshop zijn volledig afgestemd op leerlingen vanaf VBMO Basis/Kader.



STOP-MOTION ANIMATIE (2D)

Stop-motion is één van de beroemdste vormen van animatie. Het is een toegankelijke, efficiënte manier om een mooie animatie te maken. In deze workshop leren leerlingen hoe ze dit moeten doen.  
 

We beginnen met een korte inleiding over de geschiedenis van animatie en technieken en toepassingen. Daarna maken de leerlingen in tweetallen hun eigen korte animatie. Er kan gekozen worden tussen een reclame of een filmtrailer. 

De leerlingen tekenen een storyboard en ontwerpen aan onze animatietafels zelf de benodigde personages en achtergronden. Met een iPad filmen en monteren ze de beelden voor hun animatie. 
 

De eindbewerking, inclusief titels, geluidseffecten en filmmuziek, wordt uitgevoerd door de leerlingen of de workshopleider, afhankelijk van het niveau van de leerlingen. Aan het einde van de les hebben de leerlingen een stopmotion van ongeveer 30 seconden.

Niveau: Praktijkonderwijs/VMBO. Ook geschikt voor HAVO/VWO leerjaar 1.

 

 

Voorbereidend lesmateriaal
Geen lesmateriaal beschikbaar
Terug naar overzicht

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.