
Heel hard zacht zijn
In deze les verkennen kleuters het thema hard/zacht.
Is dapper zijn altijd hard en is huilen altijd zacht? Is stoer zijn hard, en spelen met poppen zacht? Hoort hard bij jongens en zacht bij meisjes?
De kleuters voeren een filosofisch kringgesprek met theatrale opdrachten waarin veel ruimte is voor vragen en verhalen van de kinderen. Hebben ze een voorkeur voor hard of zacht? Welke meisjes herkennen de hardere eigenschappen en welke jongens voelen zich wel eens zacht?
We verkennen herkenbare situaties zoals voetballen of spelen in de poppenhoek… Wat vind jij dat er bij je past? Kun je hard werken? Hoe hard kun je rennen en hoe zacht zeg je sorry?
Moet je soms iets zijn wat je niet zo voelt? Ben je soms bang dat je het niet mag zijn?
We spelen ervaringen na en maken er geluiden bij. Vervolgens werken we met vormen van vilt en plastic die de kinderen op een werkblad met hun eigen lichaam kunnen plakken (zie afbeelding). Maken ze hun buik zacht of hard? En hun hoofd? Met dit zelfportret verwerken ze hun ervaringen van hard/zacht en bepalen ze zelf de verdeling.
Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal.
Deze workshop is ontwikkeld door filosofie- en kunstjuf Djuna Couvee