Vakmanschap: maken is de kunst

Binnen het thema vakmanschap werken we aan cultuuronderwijs dat bijdraagt aan het geloof in eigen kunnen van de makers en de doeners. Of mogelijkheden om simpelweg te ‘leren door te maken’ (ook bekend als maakonderwijs). Projecten waarin de makers en het werk van die makers uitblinken staan bij vakmanschap centraal. 

Vakmanschap is niet alleen voor de ‘typische’ vakmens. En het gaat veel verder dan geschoolde handenarbeid. Het gaat over het verlangen om werk goed uit te voeren, omwille van het werk zelf. Het gaat over de lange weg van iets leren en (goed) kunnen, de voldoening ervaren van het maken en je zintuigen gebruiken om kwaliteit te herkennen. Zo raak je bekend met producten, je omgeving, onze cultuur, als gemaakt door de mens. Maar het gaat ook over trots zijn op wat je maakt, op je eigen kunde, op een toekomstige rol als vakman.

Geloof in eigen kunnen

Rotterdam heeft naam als stad van bouwers en doeners. Een grote groep jongeren wordt op het vmbo en mbo opgeleid tot vakmensen in de meest uiteenlopende beroepen. Hoewel Rotterdam zich graag afficheert als werkstad, de stad van de opgerolde mouwen, blijkt er toch een opvallend gebrek aan trots bij vmbo- en mbo-studenten. ‘Ik ben maar kader, maar dit begrijp ik heus wel’, is een illustrerende terloopse opmerking van een vmbo-leerlinge. Denken dat je niets kunt – of dat anderen denken dat je niets kunt – is van sterke invloed op wat je aan durft te pakken en hoever je daarmee komt. Self-efficacy, het geloof in eigen kunnen, is een van de bepalende factoren voor schoolsucces. Dat geldt voor alle Rotterdamse leerlingen.

De uitdaging

Leerlingen houden van duidelijke maatstaven voor kwaliteit en van het toewerken naar een goed, tastbaar eindproduct. Dit thema daagt culturele instellingen, kunstvakdocenten en kunstenaars uit om een stap dichter naar die leerling te zetten. Tegelijkertijd biedt het vakmanschap van de kunstenaar een herkenbare ingang om kunstwerken te gaan ontdekken: wat is hier gemaakt, hoe is dat gedaan, en waarom is dat zo gedaan? Het vraagt om onderzoek van het (schijnbare) contrast tussen ‘iets goed willen doen’ enerzijds en de (sterk westerse) waardering van creativiteit en oorspronkelijkheid anderzijds.

 

Neem contact op met een van onze experts. 

Wil je verkennen wat de mogelijkheden zijn om cultuuronderwijs op jouw school te koppelen aan vakmanschap? Of heb je ondersteuning nodig bij het ontwikkelingen van langlopende leerlijnen? Laat je inspireren en informeren door onze consulenten. 

Deze KCR programma's hebben Vakmanschap als thema

Cultuurtraject

Je kun je weer inschrijven voor het Cultuurtraject: een avontuurlijke rondreis voor...

Debatmeester

Onder de noemer debatmeester agendeert KCR met wisselende partners actuele...

KunstPakt

Het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit.

"Ik wil thuis ook een atelier, zodat ik altijd kan blijven maken"

Het is zaterdagmiddag, de school is gesloten, maar de deuren van het atelier staan wagenwijd open. Kinderen van alle leeftijden, sommigen nog onwennig achter hun moeder aan schuifelend, anderen die vol zelfvertrouwen direct een set kwasten oppakken en beginnen met schilderen. Iedereen is welkom, alles kan en alles mag in het atelier van SKARLokaal. 

Lees het volledige verhaal

"Ik heb wel 1000 etsen gemaakt"

De Valentijnschool is vrijdagmiddag 11 december nog één laatste keer te gast in Punt 5 kinderatelier. De feestelijk afsluiting is zonder ouders en/of verzorgers, maar wel onder trots toeziend oog van twee meesters. Als ze de rode strik zien voor de ingang naar het aterlier, neemt de spanning toe. "Wie mag die straks doorknippen?" Al snel wordt duidelijk dat ze het met de hele groep mogen doen en sluiten ze zich spontaan aan bij de jongens of meisjesgroep. Dat mogen ze samen doen! 3... 2... 1.. enthousiast rennen ze naar binnen! 

Lees het volledige verhaal

“Ik kan echt goed tekenen”

“Welkom, alweer voor de laatste keer. Jullie krijgen vandaag je kunstenaarsdiploma.” De groep 3/4 leerlingen van SBO Lucasschool de barsten in gejuich los. “Jippie!” roepen ze luid. Het klasje van zeven jongens kan niet wachten om de strik uit het rode lintje te trekken en de expositie van hun werk bij kinderatelier Punt 5 te openen. “Mijne, mijne, mijne!” roept één van hen als hij zijn eigen werk ziet hangen. De zelfportretten zijn ingelijst in mooie houten lijsten met glas ervoor. Nog nooit zagen ze hun eigen werk op die manier.

Lees het volledige verhaal

“Mijn tekening is tweemiljoen euro waard!”

Leerlingen van groep 5 & 6 van OBS De Vierambacht staan vol verwachting voor een deur met een grote rode strik. Daarachter wacht hen een expositie van felgekleurde afdrukken die de leerlingen afgelopen tijd hebben gemaakt. Ook ouders zijn uitgenodigd voor een feestelijke (privé)rondleiding, om de werken van hun kinderen te komen bewonderen en de kids nog één keer live aan het werk te zien in de workshop. KCR is uitgenodigd om het feestelijke spektakel van Atelier in School bij te wonen in Punt 5 kinderatelier.

Lees het volledige verhaal

Heb je een vraag over vakmanschap?

Deze consulenten helpen je graag!

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.