KunstKabel

De boel aan elkaar knopen, kunst en school, school en omgeving, ouder en leerling, leerling en kunst, dat is waar KunstKabel over gaat. Dan kan kunst echt een waardevolle rol gaan spelen in het leven van kinderen. Een goede KunstKabel brengt de kunst dichter naar de leerling.

“Ik zou willen dat de cultuurprojecten op onze school een kop en een staart hadden.”

Aldus verzuchtte de directeur van HPC Zuid. Zo’n hartenkreet hoor je vaker. Veel scholen gaan naar een concert, een voorstelling of een tentoonstelling. Maar vaak blijft het bij een snelle, eenmalige kennismaking met kunst & cultuur. Daar komt nu verandering in.

Wat is KunstKabel?

KunstKabel is een prijsvraag waarbij de vijf beste inzendingen worden beloond met een bedrag van €20.000. Een deskundige jury beoordeelt de inzendingen en kiest de vijf beste uit. Die kunnen meteen aan de slag!

KunstKabel investeert in plannen die verder gaan dan een eerste kennismaking. Hoe kun je, als culturele instelling, met een onderwijsproject culturele en artistieke vaardigheid bij kinderen aanboren waar ze iets aan hebben? En waar ze ook ná school mee aan de slag kunnen? Dat doe je samen met scholen die hun leerlingen méér willen meegeven. En met initiatieven in de wijk die het stokje van jou kunnen overnemen, op school en daarna. Dichtbij, toegankelijk en laagdrempelig.

Concreet

KunstKabel-winnaars voeren projecten uit waarin de eerste ervaringen van leerlingen met kunst en cultuur op school een spannend vervolg krijgen in 8-10 lesuren. Daarnaast onderzoek je samen met de school hoe je die positieve ervaring met de klas in de buurt kunt doortrekken. Welke culturele initiatieven in de wijk of omgeving weten dat enthousiasme van de leerling vast te houden? Initiatieven die achter jouw aanpak staan en aan wie je leerlingen met een gerust hart overlaat?

Voorbeeld

Een eindejaarsmusical: groep 8 schrijft een musical met verhalen uit de buurt. Ze gaan eerst naar het theater om inspiratie op te doen. Van een ervaren vakdocent leren ze wat er allemaal komt kijken bij zo’n voorstelling. Daarmee repeteren ze ook en die laat zien hoe je een mooi, ontroerend of spannend verhaal opbouwt zodat iedereen naar de voorstelling komt kijken. De voorstelling wordt ‘s avonds opgevoerd in een wijkcentrum in de buurt van de school, waar enthousiaste leerlingen in hun vrije tijd verder zouden kunnen met theater of dans. Alle ouders én de betrokken partijen uit de wijk zijn uitgenodigd voor de opvoering.

Hoe werkt KunstKabel?

• Alle door de gemeente Rotterdam gesubsidieerde culturele instellingen die educatieve activiteiten aanbieden kunnen een plan maken voor een bedrag van € 20.000. Samenwerken met een andere culturele instelling kan natuurlijk ook.

• De culturele instelling maakt samen met minimaal twee scholen uit het primair en/of voortgezet onderwijs een lesprogramma van 8 à 10 uur per leerling voor één schooljaar. Dat doe je voor minimaal 5 klassen en 5 leraren per school.

• Het gaat vooral om scholen die nog niet heel intensief met cultuuronderwijs bezig zijn. Die bijvoorbeeld alleen aan het Cultuurtraject meedoen of een paar keer per jaar losse culturele activiteiten organiseren. Samenwerkingen met scholen in een minder rijke culturele omgeving hebben de voorkeur. Een KunstKabel-project kan betrekking hebben op primair, voortgezet en speciaal onderwijs.

Hoe maak ik een KunstKabel-plan?

• Stuur je plan van maximaal 2 A4'tjes in, uiterlijk op 1 maart 2020 (versturen naar i.duindam@kc-r.nl). We willen graag weten hoe je het gaat aanpakken. Daarnaast willen we een begroting op hoofdlijnen. Als je plan door de jury wordt geselecteerd, kan KCR nog vragen om een verdere uitwerking. De begroting laat de kosten zien voor uitvoering, ontwikkeling en afstemming; overhead en materiaalkosten zijn tot een maximum van 10% van de aan te vragen kosten toegestaan.

• De school en zijn culturele omgeving hebben een duidelijke rol in het plan. In het plan staat duidelijk wat er bereikt wordt voor de school, de leerlingen, de leerkrachten en de buurt.

• Het is een pré als er aandacht wordt besteed aan een goede aansluiting van binnen- en buitenschoolse activiteiten. In het plan wordt aangegeven hoe deze activiteiten op school een vervolg kunnen krijgen in de buurt, na schooltijd.

• In je plan laat je zien hoe de leraren na het project in staat zijn om de culturele ervaring beter te laten aansluiten op het lesprogramma.