Cultuuronderwijs voor iedereen

Kunst- en cultuurlessen lijken niet voor iedere school even vanzelfsprekend, maar wij zijn van mening dat ieder kind hier recht op heeft. Sterker nog, we geloven dat het juist perfect past bij leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Adviseur voor speciaal onderwijs Dirk Monsma vat het als volgt samen: “Cultuureducatie biedt wat alle andere leergebieden niet bieden. Het is minder verbaal, het gebruikt andere vormen van communicatie, het wijst een omweg om de beperking heen. Het vormt de persoonlijke en sociale ontwikkeling.”

Kunst- en cultuur in het speciaal onderwijs

Kunst & cultuur zijn onmisbare instrumenten om de leefwereld van leerlingen te vergroten. Ook cruciaal voor kinderen met speciale leerbehoeften. Binnen onze programma's werken we samen met docenten, leerkrachten en educatoren aan cultuuronderwijs in het speciaal onderwijs. Meer informatie:

Regelmatig krijgen we positieve feedback van docenten over onze projecten.  “Soms zijn de kunsten een ingang om leerlingen iets te laten leren wat regulier onderwijs niet lukt.” aldus Marion Rutte, docent en eigenaar van kinderatelier Punt 5. Maar wat vinden de leerlingen eigenlijk zelf?

Iedereen is Kunstenaar

Lees ook onderzoeksrapport 'Cultuurparticipatie in de vrije tijd voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften.' door Dirk Monsma en Merel van den Enden. Zij volgden veertien leerlingen van drie Rotterdamse scholen voor (voorgezet) speciaal onderwijs die meededen aan de lessenserie 'Iedereen is Kunstenaar'. In twaalf kunstzinnige woensdagmiddagen en een feestelijke afsluiting maakten zij kennis met podiumkunsten dans en theater.

Tijdens Debatmeester in november 2019 waren medeoprichters van 'Iedereen is Kunstenaar' te gast. We spraken Fien Kester (adviseur speciaal onderwijs) en Dirk Monsma (adviseur cultuuronderwijs) o.a. over dit project. Bekijk de highlights van deze talkshow: