Bundel: 'De wereld is veel groter dan alleen die van mij'

Geplaatst op:

Voor iedereen die zo hard werkt aan cultuuronderwijs voor jongeren in het Rotterdamse voortgezet onderwijs hebben we een cadeautje. Een bundel met verhalen, ervaringen en uitspraken uit de praktijk, maar ook prachtige gedichten van Swendeline Ersila en lege bladzijden om zelf verhalen toe te voegen.

Hieronder vind je een voorproefje van verhalen die je kunt vinden in het boekje. Kom meer te weten over het inspirerende project 'Meemakers' en lees alvast een gedicht van Swendeline Ersilia.

MEEMAKERS

Met Meemakers programmeren leerlingen en studenten voor elkaar een bezoek aan een culturele plek in Rotterdam, aan de hand van datgene waar de ander nieuwsgierig naar is.

“De wereld is veel groter dan alleen die van mij!”

Eén meisje begon met tegenzin aan Meemakers. Ze ging toch mee de stad in en kwam na het bezoek verbaasd terug met deze uitspraak. Die vertelt echt in één keer wat ik met Meemakers wil. Studenten en leerlingen gaan met elkaar in kleine groepjes op ontdekking in het culturele leven van de stad. We dagen jongeren uit op zoek te gaan naar een ervaring waarmee ze buiten hun eigen kaders komen.

Die gedachte, dat de wereld groter is dan alleen die van jou, die triggert je om nog meer te willen ontdekken. Jezelf tegenkomen in zo’n nieuwe ontdekking zorgt er automatisch voor dat je gaat reflecteren op jezelf en alles om je heen. Dat is volgens mij de kern van cultuureducatie en persoonsvorming. In mijn ogen is dat iets belangrijks om mee bezig te zijn, zeker als je jong bent.

- Femke Otto, projectleider 'Meemakers'

Gedicht: ER WAS EENS

Een dag waar alle ruimte werd omarmd

Een dag waarop enkelen stil vielen door zang volledig meedanste ondanks het gemak of ongemak

Een dag met woorden én daden

om te verrijken door verder te reiken en drempels even achter te laten

Een dag van ontdekken en kennis maken met wat je kan waar vooral  plezier en uitdaging de les geeft

Elkaar of jezelf anders zien door iets anders te proberen

Een dag van doen en daarna beseffen dat je hebt gedurfd om daar te staan en te laten zien

Een dag waar de missie is om het gevoel van magie mee te geven door los te laten wat dat precies voor leerlingen betekent

Een dag waarop verwachtingen werden doorbroken en overtroffen volgens leerlingen

Een normale dag in het jaar, hopelijk een bijzondere uit hun ontwikkeling, om te herinneren

- Swendeline Ersilia

Veel docenten en educatoren hebben de bundel op de deurmat ontvangen of zien 'm op school. Ook benieuwd? Klik hier om een exemplaar aan te vragen.