Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar en af en toe is dat behoorlijk ingewikkeld. Bij Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) horen we meerdere geluiden over afnemende tolerantie in onder andere theaterzalen en scholen die liever niet kiezen voor activiteiten rond 'taboeonderwerpen'. Alle reden om daar een publiek gesprek over te organiseren dit najaar!
In het najaar van 2024 organiseert Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam twee publieke gesprekken (op 9 oktober en 13 november) onder het thema 'Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar'. Deze evenementen bieden jou als (vak)docent, educator, CKV-docent of culturele maker de kans om te leren hoe je moeilijke onderwerpen op een veilige en open manier kunt bespreken.
Op 13 november is het onderwerp: cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar in het VO en MBO.
Taboes zijn vaak omgeven door ongemak en terughoudendheid, en ontstaan door culturele, sociale of persoonlijke achtergronden. Denk aan thema's zoals religie, gender, seksualiteit en/of politieke opvattingen. Door middel van cultuuronderwijs kunnen taboe onderwerpen zichtbaar, herkenbaar en erkend worden
Hierom wil jij erbij zijn:
- Inzicht en inspiratie: Leer van culturele makers die deze moeilijke onderwerpen juist niet uit de weg gaan. Zij delen hoe zij met hun voorstellingen schurende en confronterende thema's aansnijden, wat vaak een essentieel onderdeel van hun werk is en soms zelfs een voorwaarde voor subsidie.
- Praktische handvatten: Ontvang concrete strategieën en technieken om taboes binnen jouw eigen onderwijs- of cultuurpraktijk bespreekbaar te maken. Dit helpt je om een open en veilige omgeving te creëren waarin lastige onderwerpen aangekaart kunnen worden.
- Ervaringsverhalen: Hoor van een onderwijsprofessional hoe de invloed van ouders en digitale media de bespreekbaarheid van moeilijke onderwerpen kan beïnvloeden. Leer hoe je tussen deze dynamieken kunt navigeren in jouw eigen werk.
- Netwerken: Ontmoet gelijkgestemde professionals en breid je netwerk uit met andere docenten, culturele makers en experts die dezelfde uitdagingen en doelen delen.
- Het landelijke gesprek over dit onderwerp op gang brengen binnen de Rotterdamse context
Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar in het VO en mbo
Leerlingen en studenten in het voortgezet onderwijs ontwikkelen steeds meer hun eigen ideeën, normen en waarden. Ze zetten zich af tegen hun ouders en de mening van vrienden en klasgenoten wordt steeds belangrijker. Ook als het gaat om de taboes die met cultuuronderwijs bespreekbaar worden gemaakt. Hoe kan je in deze context zorgen voor een veilig en openlijk gesprek?
- Floris van Delft – Rotterdamse maker. Hoe je juist goed vanuit ‘problematiek’ kan werken. Angry Young Men, voorstelling over zwijgen en lastige gesprekken in de familie etc. Publiekstrekker en wijkgericht (hij staat ook voor een artistieke visie. Wat we doen staat op 2 benen: artistiek en maatschappelijk)
- Ahmet Dikbaş – Programmaleider burgerschap Programmabureau Strategie & Gelijke kansen Albeda NEXT, Adviseur Burgerschap en Toezichthouder bij KCR.
- Marijke Heine is docent kunst en CKV (Montfort College, Rotterdam), seniordocent vakdidactiek (Breitner Academie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en maker. Een veilige band met haar leerlingen, hun persoonlijke narratief, naast input uit ‘thuiscultuur’, maatschappij en actuele kunst hebben geleid tot een bijzondere lespraktijk en opvallend persoonlijk werk van leerlingen. Anderen noemen dit: ‘cultureel responsief’ lesgeven. Afgelopen studiejaar organiseerde zij een uitwisseling tussen haar eigen CKV-leerlingen en die van het Laurens Lyceum, met ondersteuning van KCR en Maaspodium.
Praktische info:
- 13 november van 16.00u-17.30u
- Maaspodium Rotterdam
Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar in het PO
In het primair onderwijs spelen ouders een belangrijke rol en is het belangrijk hen te betrekken bij wat er op school gebeurt. Tegelijkertijd stuit dat soms ook op tegengestelde ideeën over cultuuronderwijs. Hoe kan je in deze context taboes veilig en openlijk bespreekbaar blijven maken met cultuuronderwijs?
- Anika Abbing – Educatiemaker en Hoofd Educatie bij Danstheater AYA in Amsterdam. Anika creëerde educatieve voorstellingen en contextprogramma's rondom o.a. de geschiedenis van fakenews en adrenalinevorming bij jongeren. Daarnaast regisseerde ze voor verschillende theaterhuizen en is ze bij AYA verantwoordelijk voor de educatieve lijn.
- In deze functie ziet ze de uitdagingen rondom taboes in het onderwijs steeds meer en directer terugkomen.
- Tiffany Jantji van Stichting Who Am I? Tiffany is trainer en gastdocent op de thema’s gezonde relaties en seksualiteit, diversiteit en inclusiviteit, grensoverschrijdend gedrag en preventie. Haar focus hierbij ligt op het bespreekbaar maken van gevoelige onderwerpen zoals gezonde relaties, seksualiteit, diversiteit en grensoverschrijdend gedrag. Tiffany is gespecialiseerd in interculturele communicatie en gesprekstechnieken.
- Jetske Steenstra oprichter van SKSPRAAT en docent bij OBS de Kameleon in Rotterdam Jetske heeft onderzoek gedaan voor de tentoonstelling 'Aaahhh!' over seksuele voorlichting voor het Onderwijsmuseum. Zij hebben bij het aankondigen van deze tentoonstelling veel te maken gehad met morele paniek en ophef, en hebben passende maatregelen genomen om het toch een succes te laten worden.
Praktische info
- 9 oktober van 16.00u-17.30u
- Locatie: Maaspodium Rotterdam
Moderator: Hizir Cengiz
Hizir Cengiz is journalist met een missie. Hij wil achterhalen wanneer iemand zich thuis voelt, door voorbij begrippen als diversiteit en identiteit te kijken. Hij schrijft daarom essays over identiteit, diversiteit en je thuis voelen. Hizir studeerde Rechtsgeleerdheid en is journalist, moderator en dagvoorzitter. Hizir werkt o.a. voor De Correspondent. In 2017 won hij de eerste Jan Paul Bresser Prijs – een prijs voor journalisten die over Den Haag schrijven. Ook schreef hij voor De Groene Amsterdammer.